Bullshitasi bahagian keenam
aku rasa ramai yang tengok cerita A Time to Kill tu hari. ramai yang akan berkata cerita tu predictable. pusing-pusing camne pun, at the end underdogs mesti menang punya. tapi aku rasa ramai juga yang terpaku depan tv nak tahu camne lawyer tu menang. ramai juga nak tahu sama ada Samuel Jackson tu boleh lepas atau tidak.
kalau yang dah baca novel tu akan berpendapat yang sama juga. membelek helaian demi helaian nak tahu camne nak lawyer tu menang.
soalan aku: adakah predictable ending tu sesuatu yang tak elok? aku berpendapat sesiapa yang mengatakan predictable ending tu tidak elok patut mendaftar kelas art appreciation. sebab cara untuk menilai seni itu kengkadang bukan hanya terletak pada kesudahan cerita tapi bagaimana director/penulis memukau penonton/pembaca untuk terus bersamanya.
semuanya terkunci dalam BAGAIMANA?
kalau ko ada cerita pasal pembunuh dan polis. dan ko nak buat polis akhirnya berjaya tangkap pembunuh adakah ko rasa cerita tu teruk? pernah tak ko terpikir ada berbagai cara untuk buat cerita tu menarik? twists, point of no return, tense building up climax, character development and some other elements are more important than ending (unpredictable or not).
ending cuma melengkapkan cerita. seperti karipap. inti di dalam tu yang melazatkannya.
*siri Bullshitasi bermula di sini
aku rasa ramai yang tengok cerita A Time to Kill tu hari. ramai yang akan berkata cerita tu predictable. pusing-pusing camne pun, at the end underdogs mesti menang punya. tapi aku rasa ramai juga yang terpaku depan tv nak tahu camne lawyer tu menang. ramai juga nak tahu sama ada Samuel Jackson tu boleh lepas atau tidak.
kalau yang dah baca novel tu akan berpendapat yang sama juga. membelek helaian demi helaian nak tahu camne nak lawyer tu menang.
soalan aku: adakah predictable ending tu sesuatu yang tak elok? aku berpendapat sesiapa yang mengatakan predictable ending tu tidak elok patut mendaftar kelas art appreciation. sebab cara untuk menilai seni itu kengkadang bukan hanya terletak pada kesudahan cerita tapi bagaimana director/penulis memukau penonton/pembaca untuk terus bersamanya.
semuanya terkunci dalam BAGAIMANA?
kalau ko ada cerita pasal pembunuh dan polis. dan ko nak buat polis akhirnya berjaya tangkap pembunuh adakah ko rasa cerita tu teruk? pernah tak ko terpikir ada berbagai cara untuk buat cerita tu menarik? twists, point of no return, tense building up climax, character development and some other elements are more important than ending (unpredictable or not).
ending cuma melengkapkan cerita. seperti karipap. inti di dalam tu yang melazatkannya.
*siri Bullshitasi bermula di sini
<< Home