Thursday, September 16, 2004

Berdebat untuk belajar

"I argue very well. Ask any of my remaining friends. I can win an argument on any topic, against any opponent. People know this, and steer clear of me at parties. Often, as a sign of their great respect, they don't even invite me."
Dave Barry

Aku rasa GJ masih lagi kurang terbuka terhadap satu budaya belajar yang dikenali sebagai "berdebat untuk belajar" (arguing to learn). Benda-benda asas dalam kata-kata Socrates yang diputarkan ini (kata-kata asalnya berbunyi learn to argue) adalah ia boleh memangkinkan kau untuk mengumpul, menilai dan menyusun maklumat / pengetahuan.

Dengan berdebat tentang sesuatu subjek, kau akan banyak belajar tentang misconceptions kau sendiri dan boleh memberi kau kefahaman yang lebih mendalam dari sudut yang berbeza. Satu sebab kenapa berdebat adalah alat pembelajaran yang berkesan ialah manusia cenderung untuk menjadi optimistik tentang kekukuhan posisi mereka tentang sesuatu subjek.

Tidak boleh dinafikan, internet menukar cara kita belajar. Mentor yang bagus, seperti guru yang bagus tidak lagi seperti sage on the stage tapi lebih seperti guide on the side. Dengan segala maklumat boleh didapati di internet, kita adalah mentor dan juga pelajar pada sama yang sama.

Aku lihat GJ adalah juga sebagai salah satu komuniti internet yang sudah cukup gah walaupun usianya masih belum mencapai sedekad. Dengan bilangan ahlinya yang menjangkau angka ratusan, adalah mustahil jika mereka ini mempunyai hanya satu pendapat saja untuk sesuatu hal. Ramai orang banyak ragamnya. Dan banyak pulalah perbezaan pendapatnya.

Tapi adalah sesuatu yang merugikan komuniti yang utuh ini tidak menggunakan sepenuhnya kelebihan budaya belajar dengan berdebat ini. Dan rugilah juga jika ada ahli GJ yang lebih suka melenting bila ditegur oleh mereka yang tidak sama aliran dengan pemikiran mereka. Mungkin ada yang lupa, kita tak selalunya betul dan yang menegur pula tidak selalunya salah.

Dan yang menjadi jenaka bangsat pula, bila pihak yang mengkritik pendapat orang lain tidak pula boleh menerima bila pendapatnya dikritik oleh orang yang dikritiknya. Maka perdebatan yang amat berguna itu bertukarlah menjadi perbalahan. Tambah memilukan pula, perdebatan tentang ilmu boleh berubah menjadi sengketa "makan dalam". Dan segala cerita celah kangkang pihak lawan pula mahu didedahkan untuk jadi tontonan umum. Pergi jahanamlah ya dengan akhlak?

Tapi ini semua buat aku tertanya. Bila kali terakhir kau berdebat? Bila kali terakhir kau terpaksa menyamar untuk berdebat dengan rakan sendiri? ehem.... ehemm...

Atau berapa lamakah kau didodoikan oleh puji-pujian hingga kau mudah mengamuk sakan bila tercuit oleh satu teguran kecil?

Kembali pada Qur'an dan Sunnah? Ataupun kembali pada tafsiran Qur'an dan Sunnah ulama'-ulama' yang kau mahu terima sahaja?

Aku bukan mahu mengajar kau bersinsing lengan, sahabat! Tapi berdebat dengan cara yang terbuka. Berdebatlah dengan cara yang bijaksana. Carilah dan jadilah lawan yang tinggi nilai ilmu dan kesabarannya.

*ditulis semula ikut sedap mulut mak bapak aku berdasarkan Arguing to Learn oleh Margaret Rouse