Bullshitasi bahagian kedua
Penerbit dan pembuat filem juga perlu akui yang mereka mempunyai tanggungjawab sosial untuk mengisi bangsa kita dengan visi yang cemerlang. Dan bila bercakap soal moral dalam filem ni bukanlah bermakna sesebuah filem itu mesti mengandungi dialog yang berbunyi, �hah.. ni la silapnya orang kita... bla bla bla.. patut dibendung bla bla bla� atau "inilah gejala sosial yang melanda masyarakat kita.. gung grang gung grang!!!!"
perlu diingat, filem bukannya drama radio. Tak perlu dialong yang meleweh-leweh atau membebel tak tentu hujung pangkal dan berdebat soal moral berapi-api.
WHAT YOU CAN SHOW DON�T TELL!!! ni peraturan utama dalam penulisan fiksyen dan aku cukup pelik kenapa filem yang mempunyai kelebihan sebab dapat dilihat masih lagi mau disumbat dengan kebingitan dialog bodoh yang ntah apa-apa?! mungkin kalau aku bikin filem, kau nak jumpa pelakon tu berbual pun susah. semuanya pakai ekspresi muka atau bahasa badan dibantu dengan muzik dan latarbelakang yang sesuai yang diambil dari sudut yang menyakinkan.
Walaupun diakui memang terdapat penonton kita yang bangang tapi janganlah sampai menghina kepintaran sebilangan penonton yang lain pula. Filem luar sudah lama membuat adegan yang penuh emosi dengan hanya menggunakan ekspresi dan gerak badan tanpa sepatah kata. Tapi kebanyakan filem kita masih lagi dipenuhi oleh pelakon-pelakon kayu yang macam tak reti-reti bila nak berhenti bercakap ditambah pula dengan ekspresi yang tidak menyakinkan.
Itu tak dicampur lagi dengan pelakon watak utama yang tak sesuai ngan watak. hasilnya, terdapatlah pelakon yang diambil untuk watak polis tapi memegang pistol macam pegang aiskrim. Come on la, kawan... diorang ni patut masuk kelas dulu la. biar diorang belajar asas teater. tapi kalau dah bebal sangat tu, kasi masuk sarkis pun ok gak. one thing for sure, wrestlers pun lebih menyakinkan bila bab-bab berlakon nih jika dibandingkan dengan sesetengah pelakon tempatan.
Penerbit dan pembuat filem juga perlu akui yang mereka mempunyai tanggungjawab sosial untuk mengisi bangsa kita dengan visi yang cemerlang. Dan bila bercakap soal moral dalam filem ni bukanlah bermakna sesebuah filem itu mesti mengandungi dialog yang berbunyi, �hah.. ni la silapnya orang kita... bla bla bla.. patut dibendung bla bla bla� atau "inilah gejala sosial yang melanda masyarakat kita.. gung grang gung grang!!!!"
perlu diingat, filem bukannya drama radio. Tak perlu dialong yang meleweh-leweh atau membebel tak tentu hujung pangkal dan berdebat soal moral berapi-api.
WHAT YOU CAN SHOW DON�T TELL!!! ni peraturan utama dalam penulisan fiksyen dan aku cukup pelik kenapa filem yang mempunyai kelebihan sebab dapat dilihat masih lagi mau disumbat dengan kebingitan dialog bodoh yang ntah apa-apa?! mungkin kalau aku bikin filem, kau nak jumpa pelakon tu berbual pun susah. semuanya pakai ekspresi muka atau bahasa badan dibantu dengan muzik dan latarbelakang yang sesuai yang diambil dari sudut yang menyakinkan.
Walaupun diakui memang terdapat penonton kita yang bangang tapi janganlah sampai menghina kepintaran sebilangan penonton yang lain pula. Filem luar sudah lama membuat adegan yang penuh emosi dengan hanya menggunakan ekspresi dan gerak badan tanpa sepatah kata. Tapi kebanyakan filem kita masih lagi dipenuhi oleh pelakon-pelakon kayu yang macam tak reti-reti bila nak berhenti bercakap ditambah pula dengan ekspresi yang tidak menyakinkan.
Itu tak dicampur lagi dengan pelakon watak utama yang tak sesuai ngan watak. hasilnya, terdapatlah pelakon yang diambil untuk watak polis tapi memegang pistol macam pegang aiskrim. Come on la, kawan... diorang ni patut masuk kelas dulu la. biar diorang belajar asas teater. tapi kalau dah bebal sangat tu, kasi masuk sarkis pun ok gak. one thing for sure, wrestlers pun lebih menyakinkan bila bab-bab berlakon nih jika dibandingkan dengan sesetengah pelakon tempatan.
<< Home