Bullshitasi bahagian kelima
penulisan dialog untuk Filem Melayu sepatutnya sudah bernada baru. dialog bebel-bebelan sepatutnya sudah tidak wujud walaupun memang kebanyakan orang kita memang suka membebel. but on second thought, mungkin orang yang suka membebel itu terlalu dipengaruhi oleh filem-filem kita? ahaks!!!
telemovie kita memang takde masalah. aku pun kengkadang enjoy menonton telemovie melayu. cuma bila masuk bab filem, masih mengecewakan lagi. nak-nak lagi kalau cinta menjadi tema. dialog cinta Filem Melayu lebih meloyakan.
aku rasa ramai yang enjoy Gilmore Girls. memang besh cerita tuh. tapi satu kriteria yang paling aku suka pasal series tu bila penulis skrip bermain dengan dialog. untuk cerita tu, penulis pandai menggunakan dialog untuk menyampaikan emosi watak.
aku paling suka dialog-dialog di mana watak sudah tidak dapat lagi menyembunyikan perasaan sebenar tapi pada masa yang sama watak itu terus tidak mahu berterus-terang. akibatnya terjadilah dialog seperti, "your boobs are bigger than mine!" bila Lorelai cemburu Rory berbaik ngan datuknya. mungkin ramai yang pelik apa kena saiz boobs ngan perasaan cemburu tu? tapi itu la keunikan dialog itu. memang tepat untuk menyampaikan perasaan cemburu. mungkin ramai yang bertanya, "What's the purpose of hitting around the bush? cakap je la terus-terang." tapi itu la realitinya. kengkadang kita sendiri pun begitu juga. tidak terus menyampaikan perasaan yang terbuku walaupun sebenarnya kita memang dah tak mampu lagi nak berbohong dengan hati dan perasaan.
satu contoh lain bila dialog semudah "I hate Bush!" boleh dijadikan modal untuk melampiaskan emosi paling dalam hinggakan perbualan politik bukan sekadar medan pertembungan pendapat tapi juga dijadikan alat untuk mencari watak mana yang patut dipersalahkan.
for more info about this style of dialogue, please refer to Harold Pinter. drama-drama dia banyak dialog-dialog sebegini hinggakan terdapat pinteresque untuk mendefinisikan dialog-dialog sebegitu.
Filem Melayu sudah sepatutnya diubah sedikit pendekatannya. dialog sudah tidak sesuai lagi untuk bebel-bebelan. jadikannya ringkas dan padat. aku rasa sudah tidak ramai yang mempunyai stamina untuk duduk mendengar patah-patah dialog lama-lama.
dan sudah sepatutnya scene pun ringkas-ringkas. atau paling tidak ubah angle shot. takde siapa pun tahan tenung screen yang tidak berubah-ubah. kalaupun pelakon tu Siti Nurhaliza tapi nak tengok dia dari satu angle yang sama dan dengar dia "membaca" dialog yang panjang dalam satu shot pun aku tau aku memang tak boleh tahan. cuba ko bayangkan satu filem yang tidak berubah shotnya. dari mula sampai tamat, kedudukan kamera masih di situ gak; takde zoom out atau zoom in, kau rasa kau boleh tahan ke?
so just for suggestion, ubah angle dan main-main ngan zoom tuh ke asalkan skrin berubah supaya penonton tak bosan.
penulisan dialog untuk Filem Melayu sepatutnya sudah bernada baru. dialog bebel-bebelan sepatutnya sudah tidak wujud walaupun memang kebanyakan orang kita memang suka membebel. but on second thought, mungkin orang yang suka membebel itu terlalu dipengaruhi oleh filem-filem kita? ahaks!!!
telemovie kita memang takde masalah. aku pun kengkadang enjoy menonton telemovie melayu. cuma bila masuk bab filem, masih mengecewakan lagi. nak-nak lagi kalau cinta menjadi tema. dialog cinta Filem Melayu lebih meloyakan.
aku rasa ramai yang enjoy Gilmore Girls. memang besh cerita tuh. tapi satu kriteria yang paling aku suka pasal series tu bila penulis skrip bermain dengan dialog. untuk cerita tu, penulis pandai menggunakan dialog untuk menyampaikan emosi watak.
aku paling suka dialog-dialog di mana watak sudah tidak dapat lagi menyembunyikan perasaan sebenar tapi pada masa yang sama watak itu terus tidak mahu berterus-terang. akibatnya terjadilah dialog seperti, "your boobs are bigger than mine!" bila Lorelai cemburu Rory berbaik ngan datuknya. mungkin ramai yang pelik apa kena saiz boobs ngan perasaan cemburu tu? tapi itu la keunikan dialog itu. memang tepat untuk menyampaikan perasaan cemburu. mungkin ramai yang bertanya, "What's the purpose of hitting around the bush? cakap je la terus-terang." tapi itu la realitinya. kengkadang kita sendiri pun begitu juga. tidak terus menyampaikan perasaan yang terbuku walaupun sebenarnya kita memang dah tak mampu lagi nak berbohong dengan hati dan perasaan.
satu contoh lain bila dialog semudah "I hate Bush!" boleh dijadikan modal untuk melampiaskan emosi paling dalam hinggakan perbualan politik bukan sekadar medan pertembungan pendapat tapi juga dijadikan alat untuk mencari watak mana yang patut dipersalahkan.
for more info about this style of dialogue, please refer to Harold Pinter. drama-drama dia banyak dialog-dialog sebegini hinggakan terdapat pinteresque untuk mendefinisikan dialog-dialog sebegitu.
Filem Melayu sudah sepatutnya diubah sedikit pendekatannya. dialog sudah tidak sesuai lagi untuk bebel-bebelan. jadikannya ringkas dan padat. aku rasa sudah tidak ramai yang mempunyai stamina untuk duduk mendengar patah-patah dialog lama-lama.
dan sudah sepatutnya scene pun ringkas-ringkas. atau paling tidak ubah angle shot. takde siapa pun tahan tenung screen yang tidak berubah-ubah. kalaupun pelakon tu Siti Nurhaliza tapi nak tengok dia dari satu angle yang sama dan dengar dia "membaca" dialog yang panjang dalam satu shot pun aku tau aku memang tak boleh tahan. cuba ko bayangkan satu filem yang tidak berubah shotnya. dari mula sampai tamat, kedudukan kamera masih di situ gak; takde zoom out atau zoom in, kau rasa kau boleh tahan ke?
so just for suggestion, ubah angle dan main-main ngan zoom tuh ke asalkan skrin berubah supaya penonton tak bosan.
<< Home