Tuesday, November 18, 2003

Ketersingkiran

aku ingatkan aku spesel. rupa-rupanya aku ni cuma salah satu daripada bahan pewarna saja. tapi warna apa, tak pula aku pasti. hahahha.. atau mungkin sebenarnya lebih tepat kalau ada yang mahu menganggap aku ni sebagai bahan peluntur. ;p

tapi dalam ramai-ramai yang menyingkir aku, ada juga yang kata aku spesel. ntah apa speselnya aku pun tak tau. (takkan la aku nak cakap aku tau plak, nanti kau tuduh aku riak. hahahhah!!!)

dan aku tak tau plak, kalau kau ni spesel kau kena ada tempat khas.

tempat khas contohnya cam ada parking VIP.. heh!! parking untuk orang cacat pun spesel juga. ntah apa yang speselnya aku pun tak tau. mungkin kategori spesel ni pun ada banyak degreenya kot, sebab tu layanannya berbeza-beza.

orang cacat takleh nak parking kat tempat VIP.

(cubalah kalau berani, nak kena sepak?!)

tapi VIP plak boleh parking kat tempat orang cacat.

(nak saman? hah!! apa lagi? kau ingat aku tak mampu nak bayar ke!! bukan susah sangat, bayar saman tu pakai duit gomen.)

bercakap tentang ketersingkiran, bagi aku kadang-kadang bagus juga. dalam ketersingkiran kau akan lebih memahami diri sendiri. cuma buruknya bila terlalu lama disingkirkan, kau akan kehilangan rasa untuk bersosial. kadangkala, orang akan memandang kau sebagai egoistik dan anti-sosial.

kenapa aku menganggap diri aku sebagai tersingkir?

sesiapa yang dilahirkan cacat akan merasa tersingkir. aku pun begitu juga. aku berasa tersingkir dari masyarakat yang kononnya sempurna. nak masuk tentera, polis atau bomba pun tak layak. itu sudah dikira salah satu penanda ketersingkiran.

dan banyak lagi sebab lain untuk merasa tersingkir walaupun realitinya tidak seburuk itu.

but then, there's always a confict between perceived reality and actual reality.