Friday, October 08, 2004

perihal kerja dan gaji

salah sorang boss yang sederhana besarnya mengadu yang dia masih belum mendapat gaji lagi. mulanya kami bersimpati juga dengan dia.

maklumlah, dengan hanya RM10 di dalam poket, masih juga dikerah untuk ke sana sini oleh boss yang lebih besar sikit. minyak perlu diisi. toll perlu dibayar. mana ada yang percuma kalau nak kena berjalan ke luar membuat sales and marketing?

semalam, sorang lagi boss yang sederhana besar datang berjumpa aku. dia menceritakan padaku hal-hal syarikat yang aku dah nampak tapi tak berapa ambil tahu.

"macam mana kerja?" dia bertanya.

"huru-hara la sekarang ni. tapi kira ok la. masih boleh cope lagi."

"ada dua je, Gom. kalau dah huru-hara, camne kau boleh cakap ok plak?"

dan bermula dari situ, kisah di sebalik syarikat ditelanjangkan satu persatu. antara yang menarik, "kau tau Gom, boss-boss ni semua untuk bulan ni belum dapat gaji."

fuh! nasib baik gaji-gaji staff masih juga dapat dibayar walaupun boss-boss yang sederhana besar ni sudah hampir tercekik. ye la! kalau gaji lima atau enam ribu sebulan pun, tapi kalau sudah masuk minggu kedua dan poket masih belum terisi lagi, boleh sangap juga jadinya beb!! biarlah gaji cuma seribu dua, tapi kalau dapat tepat pada masanya boleh la bernafas gak.

"tapi aku took it positively la, Gom. i took myself as a business owner. i'm not the one yang makan gaji, instead am the one who is responsible to pay others' salary. kalau tak ada duit nak bayar gaji, aku la yang kena keluar cari duit. takkan aku nak duduk nganga dan tunggu orang suap aku lagi?"

"kalau nak kira, Gom. boss yang besar sikit tu tak berapa puas hati dengan performance staff semenjak dua menjak ni. in times like this, even a small mistake is unforgivable. no matter how hardworking you are, but if you don't show any good results then it's nothing."

dan akhirnya dia menunjukkan aku jalan untuk keluar.

"jangan risau, i'll maintain whatever you get at this moment. i'll advise you on how to exit soon. kau fikir la dulu. aku bagi masa."

this ain't about back-stabbing, this is about survival. my survival! this ain't about disloyalty, but i gotta to do what i gotta do no matter it takes in order to survive.

it's time to move out.

adios ma prens. catch ya later.

in a better times.